Aika on taas kulunut kuin siivillä, ja kevätseminaaristakin on vierähtänyt jo kuukausi. Seminaarissa oli tänä keväänä huippumielenkiintoinen ohjelma, johon kaikeksi onneksi pääsee tutustumaan myös näin jälkikäteen Kirjastokaistalta. Eli jos et päässyt paikalle, käy ihmeessä katsomassa Kirjastokaistan taltioinnit, jotka löytyvät täältä: http://www.kirjastokaista.fi/koulutuskanava/.

Päivän ohjelma alkoi Janne Seppäsen esityksellä podcasteista, joita on kokeiltu Lahden kaupunginkirjastossa. Podcasteja kuunnellaan Amerikassa paljon Suomea enemmän, ja siellä myös kirjastot ovat hyödyntäneet podcasteja. Suomessa podcasteista on kirjastoissa hyvin vähän kokemusta, ja Lahdessa onkin lähdetty rohkeasti kokeilemaan uutta konseptia. Vähimmäisvaatimuksia podcastien tekemiselle ovat Jannen mukaan hyvin valmistautuneet keskustelijat, rauhallinen tila, tallennusväline sekä jälkikäsittelyyn soveltuva tietokone. Podcastit ovat hitaita, pitkiä sisältöjä, ja asiakas voi itse valita, milloin haluaa tulla vinkatuksi. Vinkkaamistahan podcastitkin käytännössä ovat. Lahden kirjaston podcasteja pääsee kuuntelemaan täältä: https://soundcloud.com/aaniakirjastosta.

Hanna Lehtonen ja Tommi Koivula Espoon kaupunginkirjastosta kertoivat aistivinkkauksesta, tai paremminkin sokkovinkkauksesta. Sokkovinkkauksessa esitystä väritetään kuulo-, haju-, tunto- ja makuaisteja hyödyntämällä. Yleisö kokee esityksen silmät kiinni. Kimmokkeen sokkovinkkauksille Hanna ja Tommi olivat saaneet teatteri Tuikkeen sokkoesityksistä, ja sokkovinkkaus onkin yhdistelmä vinkkausta ja teatteria. Tämä hieman perinteisestä poikkeava vinkkausmuoto pakottaa keskittymään, kun samalla ei voi vilkuilla puhelinta tai katsella ikkunasta ulos. Hannan ja Tommin mukaan tärkein osa projektia on kirjojen valinta. Valittujen kirjojen ympärille luodaan kokonaisuus, jossa jokainen yksityiskohta on mietitty etukäteen. Sivuraiteella-sokkovinkkauksen trailerin löydätte täältä: https://www.youtube.com/embed/j8Me7S4_FA4.

Sokkovinkkauksesta siirryimme pakohuoneisiin, joita oli esittelemässä Joona Koiranen, hänkin Espoon kaupunginkirjastosta. Pakohuoneethan ovat nykyään hyvinkin trendikkäitä, ja kaupallisia pakohuoneita löytyy varmasti kaikista isoista kaupungeista. Kirjaston ei tarvitse Joonan mukaan lähteä kilpailemaan kaupallisten pakohuoneiden kanssa, mutta niitä voi helposti hyödyntää kirjastopedagogiikassa. Pakohuoneiden avulla voi opettaa esimerkiksi tiedonhankintaa tai kirjastonkäyttöä. Ne soveltuvat hyvin myös media- ja kirjallisuuskasvatukseen. Lisäksi pelaajat oppivat kuin huomaamatta ryhmätyötaitoja. Tärkeintä pakohuoneiden suunnittelussa on hyvä tarina, mutta myös tila sekä tehtävät ja pelin eteneminen kannattaa suunnitella huolella.

Seminaaripäivän lopuksi Siina Vieri Lopen kirjastosta kertoi sarjakuvavinkkauksesta ja yhdistyksen tiedottaja Marjo esitteli etätyökyselyn tuloksia. Siinan vinkkauslista sekä etätyökyselyn tulokset löytyvät molemmat vinkkariyhdistyksen blogista: http://kirjavinkkariyhdistys.fi/sarjakuvavinkkaus-kevatseminaarissa/, http://kirjavinkkariyhdistys.fi/etatyokyselyn-tulokset/.