lauantai, 3. joulukuu 2011
25.11.2011
Pikkusudet alkavat rakentaa taloa, ja juuri kun he ovat saaneet sen valmiiksi joku tuli koputtelemaan ovelle…. Sudet kuulivat ison pahan sian huutavan: ”Hei susihukkaset! Päästäkää minut sisälle!” Miten käy kolmen pienen suden?
Olen käyttänyt tätä kirjaa paljon kirjastotuntien ja vinkkausten yhteydessä: välillä lukien kokonaan, välillä jännittävämpään kohtaan lopettaen. Kirjan huumori ja perinteisen asetelman käänteisyys tuntuvat purevan niin ykkös- kuin kutosluokkalaisiinkin. Olemme muutaman kollegan kanssa hyödyntäneet tätä kirjaa myös teatteriesityksissä.
Erään kerran luin taas tätä kirjaa koululla kolmosluokkien vinkkaustunnilla. Tunti oli loppumassa ja luokka oli lähdössä syömään. Lopetin kirjan sopivan kihelmöivään kohtaan ja päätimme tunnin siltä erää. Oppilaat olivat jo lähteneet luokasta, kun OPETTAJA palasi takaisin ja sanoi: “Missä se kirja on, mä haluaisin tietää miten se loppuu!” Etsin kohdan, johon olimme jääneet ja ojensin kirjan opettajalle. Hän selaisi kirjan nopeasti loppuun, kiitteli uudelleen vierailusta ja lähti jatkamaan ruokatuntia oppilaidensa kanssa.
Isosta Pahasta Siasta kertoili Terhi
26.11.2011 Johanna Thydell: Katon kokoinen tähtitaivas
http://www.kattonatahtitaivas.fi/ ]
[Leffatraileri:
Aikani jaksoin kuunnella kaveria, mutta jossain vaiheessa kuuma ja tulinen kirjastolaisveri kiehahti siten hieman yli ja kuittasin kaverin ties kuinka monennen välihuutelun palauttamalla suoraan vastapalloon:” Minusta se Ilman naista on teille aivan liian henkilökohtainen, arka ja aivan liian usein toistuva tila elämässänne, joten minusta ei sopivaa enää hieroa sitä saamattomuuttanne enää haavoihin.” Ja tähän päälle äikänope naulasi kovalla äänellä:”Siinäs kuulit! Se teidän osanne on. Sitä minäkin olen koittanut saada teidän päähänne mahtumaan.” Kyseinen kaveri ei enää avannut suutaan kertaakaan loppuvinkkauksen aikana.
Ja olihan se toki väärin käydä sanalliseen taisteluun kaverin kanssa jolla ei ollut mitään mahdollisuutta pärjätä ja nolata tämä julkisesti koko koulun tai ainakin ison auditoriollisen läsnä ollessa. Joten olkoon tämä tarina teille opetukseksi ja ojennukseksi, jotta osaisitte hoitaa häiriköt hienostuneemmin ja inhimillisemmin kuin minä.
28.11.2011 Emilia Lehtinen: Ohjeita lohikäärmeiden kasvattajille
Kaivan laukusta Emilia Lehtisen kirjan Ohjeita lohikäärmeiden kasvattajille. Arvelen ääneen, ettei lohikäärmeetkään tietenkään kiinnosta, mutta haluan kuitenkin kysyä tietääkö poika, että lohikäärmeen voi kasvattaa ihan itse, jos vain löytää sopivan siemenen ja kukkapurkin. Tosin kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen. Saan tylyn vastauksen, mutta pojan silmissä vilahtaa kiinnostuksen pilke. Siispä en luovuta, vaan kerron lohikäärmeiden superkuulosta, niiden häikäilemättömistä ruokatavoista sekä kyvystä piiloutua. Puhettani höystää Laura Valojärven upea kuvitus.
Kun siteeraan kohtaa ”vanhojen naisten pakarat”, kuuluu sängystä tirskahdus. En ole huomaavinanikaan tätä myönnytystä vaan paahdan eteenpäin ja lopulta luen kirjan kokonaan. Potilas on kohonnut istumaan ja kurkistaa vaivihkaa, löytyisikö laukusta muutakin. ”Kyllähän täällä on kaikenlaista” , toteaa kollega ja pinoaa sängylle lisää luettavaa. ”Ihan tylsää”, kuittaa poika, mutta hymykuoppa paljastaa totuuden. ”Kiitos”, kuiskaa äiti, avaa oven ja poistumme seuraavalle osastolle.
tämän vinkkimuiston lähetti Salla Rovaniemeltä.
29.11.2011 Kate DiCamillo: Taikurin norsu
Taikurin norsu ei lopulta kuulunut tämän luokan kirjakärkeen haluttavuudessa, mutta vinkkauksessa kaikki meni täydellisesti. Oppilaat kuuntelivat, kyselivät ja olivat kaikin tavoin aktiivisesti mukana puuhassa. Oli todella mukava nähdä ja aistia heissä aitoa innostuneisuutta. Monet vinkattavat kirjat kiersivät lainassa pitkän aikaa ja niiden perään kyseltiin paljon. Tämä on totta kai yksi tavoite, mutta yhtä hienoa on olla yleisemmin luomassa kirjallisuuden (tai elokuvan, sarjakuvan jne.) kuluttamisen kulttuuria. Tuonkaltainen ylevä tunne valtaa aina sielun onnistuneen vinkkauksen päätteeksi. Taikurin norsu oli kyllä sinänsä vaikea vinkattava, koska teos on niin surumielinen. Tunteellisuuteni vinkkauksessa hieman hävetti jälkeenpäin, mutta silloin kun puhutaan perustavista, ihmisyyttä koskevista asioista, on lupa herkistellä. Tämän kirjan kanssa minulla tulee olemaan vielä pitkä ja menestyksekäs tie.
Tästä kirjoitti Vesa
30.11.2011 Siiri Enoranta: Nukkuu lapsi viallinen
Tämä lämmittää sydäntä. Kiitos Arja, kiitos vinkkarit ympäri Suomen ja ♥ -kiitos Siiri, joka antoi tarinan, jota jakaa.
Tunnin päätteeksi opettaja kertoi, että kyseinen poika ei kyllä yleensä lue yhtään mitään. Ei hän välttämättä lukenut loppujen lopuksi tätäkään kirjaa, mutta onko se oleellista? Itse ainakin ajattelen, että vinkkarina tehtäväni on osaltaan tarjota tarinoita myös niille, jotka eivät itse lue.
greta
1.12.2011 Sofokles: Kuningas Oidipus
Isokokoisin poika lysähti etupenkkiin, ryysti suoraan mehupurkista, hölskytteli purkkia ja röyhtäili. Opettaja ei saanut luokkaa rauhoittumaan. Olin sunnitellut aloittavani Shakespearesta, mutta otinkinKuningas Oidipuksen käteeni ( En löytänyt ko.kirjan kantta tähän postaukseeni mukaan, mutta se oli dramaattisempi;verenpunaista ja mustaa. Käteensopivan pieni kirja)
Sain hälinän rauhoittumaan kun vein kirjan suoraan mehutölkin hölskyttäjän silmien eteen: Miltä sinusta tuntuisi olla kuningas? Entäs, miltä tuntuisi, kun saisit tietää, että rakastamasi nainen onkin äitisi ja teillä on kolme lasta?
Vimeisetkin hötkyilijät hiiljenivät:Mi-thäh? Hyi! Mieti vähän?Mutsiii?? Kysyin haluavatko he kuulla vähän enemmän tarinasta? Halusivat. Kuuntelivat myös häiriköimättä loputkin klassikkonäytelmävinkit. Keskustelimme pitkään klassikko-sanasta sekä elämästä:mieän vähän perusasiat ovatkaan muuttuneet tuhansien vuosien kuluessa.
Seuravalla viikolla oli varaushyllyssä puoli metriä Kuningas Oidipuksia odottamassa 8-luokkalaisia 🙂 Silloinen kirjastonjohtaja naureskeli:”Mitä ihmettä sä olet noille yläkoululaisille tehnyt kun kaikki kangsterit tuulevat kysymään Sofoklesta?”
Viimeisimmät kommentit