Vinkkausviikot lähenee loppuaan ja onkin ollut mielenkiintoista seurata teidän kaikken jakamia vinkkaussalaisuuksia. Vinkkaustahan ei voi tehdä vain yhdellä ja tietyllä tyylillä, vaan jokainen tekee sitä ihan omalla tavalla ja persoonallaan. Meitä on moneksi ja siksi onkin ihana päästä kuulemaan ja näkemään eri tapoja ja tyylejä.

Nostoja teidän jakamista vinkkaussalaisuuksista:

• Ulkoinen motivaatio! Jos ketuttaa, ei huvita ja vinkattavat ovat samalla tuulella, niin tukeudu ulkoiseen motivaatioon! Pukeudu mieleisesi vaatteet: värikäs takki, hassu t-paita, iso hattu tai muuta kivaa (oli ne sitten jonkun mielestä tyylittömiä tai ei), maalaa sotamaalaukset kasvoihin ja ryhdy taistoon! On tärkeää, että sinulla on hyvä olo ja fiilis! Jos se ei tule automaattisesti sisältä, niin tukeudu ulkoiseen olemukseesi, ja siihen mikä saa sinut tuntemaan olosi hyväksi.
  • Mene fiiliksen mukaan. Toiset tykkäävät tarkoista suunnitelmista ja toiset menevät kirjasta toiseen sen hetkisen tilanteen ja fiiliksen mukaan. Kuuntele itseäsi ja tee niinkuin sinä koet parhaaksi.
  • Kuuntele ryhmää. Mukaudu sen hetkisen ryhmän olotilaan, jos he tykkäävät keskustella enemmän, niin käytä sitä hyödyksi ja jos taas he ovat hiljaisia, niin älä pakota ketään osallistumaan.
  • Youtube ja vinkkaus! Oletko käynyt jo katsomassa Satu Mäkisen vinkkausvideoita? Entäpä Hanna Männikkölahden vinkkauksia selkokirjoista? Youtube on pullollaan kirjavinkkauksia! Sinne vain tonkimaan ja ideoita hankkimaan.
  • Genrekirjallisuutta voi vinkata monella tapaa! Olemme kuulleet huhua, että jossain päin sitä vinkataan tehtäväratojen muodossa, jolloin vinkattavat pääsevät itse tekemään ja tutustumaan kirjoihin ja kirjallisuuteen
  • Miltäs kuulostaisi moniaistillinen elämysmatka historiaan? Entressen kirjastossa vinkattiin kuudesluokkalaisille draaman ja aistien keinoin kaunokirjallisuutta.
  • Myös Instagram on yleistynyt kirjavinkkareiden työkaluna. Vinkkejä voi kaivaa katsomalla esim mitä löytyy #kirjavinkkari #vinkkaus #kirjavinkkaus tägien alta.

Tässä vain jotain teidän vinkkaussalaisuuksia ja vinkkejä miten vinkata. Jatketaan samaan malliin, tuetaan toisiamme ja jaetaan niitä omia hyviä salaisuuksiamme, jotta muutkin voisivat nauttia niistä!