Helmet-lukuhaaste 2019 on viides laatuaan. Jäseniä Helmet-lukuhaasteen Facebook-ryhmässä on jo yli 11000, ja suorittajia löytyy ympäri Suomea. Ryhmässä keskustelu on vilkasta, ja sieltä löytääkin vinkkejä yhteen jos toiseenkin haasteen kohtaan.

Helmet-lukuhaasteella usein tarkoitetaan isompaa 50 kohdan listaa, mutta sen rinnalla on myös lyhyempi Pieni lukuhaaste. Pieni lukuhaaste järjestetään nyt neljättä kertaa, ja siihen on valittu isommasta haasteesta kohdat, joihin on mahdollista löytää kirjat myös lasten- ja nuortenkirjallisuudesta. Pieneen lukuhaasteeseen voi tarttua niin aikuiset, kuin lapsetkin, jos tuo 50 kohdan lista tuntuu liian haastavalta.

Vinkkaamme vuoden aikana luettavaa Pienen lukuhaasteen kohtiin, tässä kohdat 21-25.

21. Kirjailijan nimi viehättää sinua

Vilja-Tuulia Huotarinen: Heistä tuli taiteilijoita

Heistä tuli taiteilijoita kertoo kahdentoista nuoren naisen tarinan, joista vartuttuaan tulee Suomen merkittävimpiä taiteilijoita omalla alallaan. Mukana on kaikkien tuntemia henkilöitä Minna Canthista Anni Swaniin, mutta myös vähemmän tunnettuja (tai ainakin itselleni vieraita) kuten runonlaulaja Mateli Kuivalatar ja säveltäjä Ida Moberg. Riikka Sormusen vesivärikuvitus tukee Huotarisen fiktiivisten tarinoiden tunnelmaa.

Erilaiset tosielämän sankaritarinat tuntuvat nyt olevan kovasti muodissa. Vuonna 2017 ilmestynyt Iltasatuja kapinallisille tytöille on t. oiminut tienraivaajana jos jonkinlaisille sankaritarinoille. Tällaiset voimaannuttavat tarinat ovat tietenkin hyvä asia, sillä mikä kannustaisi paremmin löytämään omat vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet kuin tosielämän idolit? Suomalaisista naistaiteilijoista soisi toki kirjoitettavan pidempiäkin tekstejä.

22. Kirjan nimessä on kieltosana

Eppu Nuotio – Älä ankkaa aivasta, lintupojan lorukirja

Tässä hauskassa Eppu Nuotion runokirjassa linnut ovat pääosassa. Muun muassa haahka, käki, sotka ja töyhtöhyyppä esiintyvät arkisissa puuhissa lintujen kaupungissa pelaten pelejä, käyden töissä ja hoitaen lapsiaan. Riimitys on Eppu Nuotion perinteiseen tapaan ihastuttavaa ja hauskaa ja kirja pistää hyvälle mielelle. Runot ovat lyhyitä ja helppoja. Tämä runokirja sopii hienosti yhteisiin lukuhetkiin!

Turhamainen Pirkko Pulu

harmistuu, ei aika kulu

kuusi kertaa kynnet lakkaa

Seitsemästi laukut pakkaa.”

Kansikuva

23. Kirjassa on alle 100 sivua

Yasushi Inoue: Metsästyskivääri (1949)

Yasushi Inoue (1907-1991) oli japanilaisen 1900-luvun kirjallisuuden arvostetuimpia tekijöitä. Hän julkaisi peräkkäisinä vuosina hänen tunnetuimmat teoksensa, Metsästyskiväärin vuonna 1949 ja Härkätaistelun vuonna 1950. Suomennos Metsästyskivääristä ilmestyi vuonna 1966.

Tässä 75 sivuisessa kirjeromaanissa on kolme naista, joilla on omat ongelmansa, mutta heitä yhdistää yksinäisyyden kokemus. Kirja on samaan aikaan kirjeromaani, psykologinen romaani ja hienostunut katsanto ihmisen psyykeeseen. Teoksen alussa henkilö Josuke Misugi lukee eräässä metsästys-aiheisessa lehdessä olevan runon Metsästyskivääri, jossa kerrotaan miehestä, joka kiipeää vuorelle alkutalvista polkua pitkin Churchill-metsästyskivääri selässään. Misugi tulkitsee runon kertovan hänestä itsestään. Teoksen kappaleet ovat kirjemuodossa, missä Misugin elämään kuuluneet ihmiset hylkäävät hänet. Teoksen edetessä paljastuu, että kaikkien henkilöiden elämästä paljastuu asioita, joiden perusteella he eivät olekaan täysin pyhimyksiä.

Metsästyskivääri on upea kirja, joka on lyhyisyydestään huolimatta monipuolinen ja hienostunut psykologinen pienoisromaani.

24. Vuonna 2019 julkaistu kirja

Juha Jyrkäs: Tuliaika

Juha Jyrkkään romaani Tuliaika on ensimmäinen osa Valpon erikoisasiamies Koiviston seikkailuista kertovaa sarjaa. Koivisto on 2200-luvun Suomen liittotasavaltaa palveleva kovaotteinen toimintasankari, joka hallitsee niin ampuma-aseet kuin taistelulajit. Teos keskittyy Koiviston ja tämän vanhan vihollisen Tiikerin väliseen ympäri maailmaa käytävään mittelöön. Sitä voi lukea niin kunnianosoituksena toimintaelokuville kuin myös niitä parodioivana teoksena.

Koivisto on sen verran kova sankari, että James Bondkin jäisi hänen rinnallaan kakkoseksi. Visuaalisesti kuvatut taistelukohtaukset ovat yksi romaanin parhaista anneista. Bondin teflonpintaan rankatkaan tapahtumat eivät tee juuri jälkeä, mutta Koivisto on inhimillisempi hahmo kärsiessään traumoista ja mielenterveysongelmista. Ripaus Bond-henkistä romantiikkaakin on saatu mukaan.

Tuliajan viehätystä lisää siitä avautuva visio 2200-luvun maailmasta, jossa ilmastonmuutos on muuttanut maailma ja esimerkiksi hukuttanut Helsingin veden alle. Suomi on suurempi kuin kiihkeimmätkään Suur-Suomi-haaveilijat uskalsivat kuvitella, sillä liittotasavaltaan kuuluu lukuisten sukukansojen alueiden lisäksi jopa siirtomaita. Pienet kielet ja kansat ovat nousseet merkittävään asemaan. Jo tämän kiehtovan muttei kaikilta osin kovin toivottavan tulevaisuuskuvauksen takia kannattaa odottaa Jyrkkään sarjan seuraavia osia.

25. Opettajan tai kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja

Juha-Pekka Koskinen: Benjamin Hawk: timanttitasangon arvoitus (Karisto 2019)

Benjamin Hawk, pahamaineisen merirosvokapteeni John Hawkin poika on kyllästynyt maatilan elämänmenoon. Kun hän kuulee Bettyltä Pisama-Willyn kadonneen , on seikkailuun taas lähdettävä. Hän pestautuukin mukaan Bettyn osin rahoittamaan retkikuntaan jolla on salainen tehtävä. Retkikuntaa johtaa englantilainen Alexander Halley, mutta mukana on myös häijy inkvisiittori Lorenzo Cruz. Yhdessä he suuntaavat matkallaan Karibiasta etelämmäs. Tykitön laiva törmää moniin vaikeuksiin, myös John Hawkin uuteen laivaan.

Kirja sisältää paljon huiputtamista, selittelyä ja palturinpuhumista. Matkalla selviää mm. miten John Hawk taas seilaa merillä, kun Benjaminin viimeksi nähdessä hänet oli isä John lähdössä vain härkää ostamaan ja löytävätkö Hawkit Timanttitasangot, ison alueen täynnä kiiltäviä aarteita? Willy taas on omalla retkellään löytänyt oman aarteensa jota inkvisiittori Cruzkin havittelee.

Vaikka hengenlähtö onkin tarinan rosvoilla useampaan kertaan lähellä kirjan loppuun saakka, voi tätä(-kin) Benjamin Hawk-kirjaa suositella alakoululaisille(-kin).