Palataan vielä hetkeksi viime perjantain koulutuksen tunnelmiin. Tänä vuonna syksyn koulutus järjestettiin vaatimattomasti avaruuden pääkaupungissa eli Seinäjoella, joka sattuu olla myös allekirjoittaneen synnyinpaikka ja ikuinen henkinen koti. Luvassa oli paljon mielenkiintoisia puheenvuoroja:

9.30 Kirjavinkkariyhdistys toivottaa tervetulleeksi
9.45 Mervi Heikkilä: Seinäjoen kaupunginkirjaston erityistehtävä
10.15 Matti Järvinen ja Timo Myllymäki: vinkkauksia
10.45 Marjo Mannila: Osallistaminen vinkkauksessa
11.30 LOUNAS
12.30 Elina Pitkäkangas: kirjailijavieras
13.15 SEAMK-paneeli
14.00 KAHVITAUKO
14.30 Janina Koski: Esiintymiskoulutus

Seinäjoen kaupunginkirjaston kirjastotoimenjohtaja Mervi Heikkilä kertoi Seinäjoen kaupunginkirjaston saamasta valtakunnallisesta erityistehtävästä, jonka tehtävänä on edistää lasten ja nuorten lukutaitoa ja lukemisen edistämistä. Luvassa on paljon verkostoitumista ja yhteistyötä, ilokseni voin kertoa että myös Kirjavinkkariyhdistys on yksi yhteistyökumppaneista.

Kirjavinkkariyhdistyksen hallituksen rahastonhoitaja Matti Järvinen esitteli hyytäviä kotimaisia kauhukirjoja eri aikakausilta:

Crow, Andy: Pimeydestä valoon & kuutamon kaiho
Heinola, Karoliina: Hitonhauta ja muita puolielävien kohtaloita
Hopeoitu vainaja ja muita sivuja Stepanin koodeksista
Kaikkonen, Noora: Lauluja rubiininpunaisesta lammesta
Kehrääjä: vanhoja suomalaisia kauhunovelleja
Koskela, Unto: Kuollut laiva ja muita runoja
Nenonen, Kari: Se ken tulee viimeiseksi on kuolema
Saloranta, Tuomas: Mahtavat Ammoiset ja muita karmaisevia kertomuksia
Synkkä satu ja muita vanhoja suomalaisia kauhukertomuksia ja kummitusjuttuja
Topelius, Zacharias: Morsian ja muita kauhunovelleja
Tuomanen, Toni: Kotonakulkijat
Tuoretta verta: kauhukirjoittajan opas
Tämä jalka ei ole minun: kauhuja omasta kehosta
Bonusvinkki: Kuiskaus pimeässä -lehti

Kirjavinkkariyhdistyksen sihteeri Timo Myllymäki vinkkasi runokirjoja:

Silene Lehto: Kultapoika, kuplapoika
Aki Salmela: Eläimen varjo
Tiina Poutanen: Maisemissa
Heikki Lahnaoja: Hedelmätarhastani
Jouni Teittinen: Sydäntasku
Tõnu Õnnepalu: Mitta
Leonard Cohen: Vertailkaamme mytologioita
Silvana Berki (toim.): Olipa kerran toivo – Albanialaista nykyrunoutta

Seuraavaksi keskustelimme osallistamisesta vinkkaustilanteessa. Keskustelun pohjalta minä ja tiedottaja Taru Siira laadimme tulostettavan esitteen vapaaseen käyttöön kaikille vinkkareille. Tästä lisää myöhemmin!

Ennen lounasta luvassa oli vielä yllätys (jonka me olimme onnistuneet spoilaamaan laittamalla sen alkuperäiseen ohjelmaan… hups!). Kirjavinkkariyhdistys sai Onnimanni-palkinnon! Raati perusteli valintaansa mm. näin:

” Palkinto myönnetään kollektiivisesti kaikille Suomen kirjavinkkareille heidän pitkäaikaisesta ja periksi antamattomasta ruohonjuuritason työstään erityisesti lasten ja nuorten lukemaan innostamisessa.”

Palkintoperustelut voit lukea täältä.

Kirjavinkkariyhdistyksen hallitus: vas. Matti Järvinen, Timo Myllymäki, Marjo Mannila, Taru Siira ja Päivi Salminen. Kuvasta puuttuu Jussi Valonen.

Lounaan jälkeen saimme kuulla kirjailijavieras Elina Pitkäkangasta. Hän kertoi kirjoistaan, kirjailijan työstä sekä For YA -vlogista, jota hän tekee yhdessä kirjailija-kirjavinkkari-kirjastonhoitaja Sini Helmisen kanssa. Sini Helminen muuten oli kevätseminaarissamme toukokuussa Oodissa kertomassa omasta työstään. Pitkäkankaalla oli sen verran upea esittelyteksti itsestään, ettei siihen ollut juontajalla mitään lisättävää 😀

Elina Pitkäkangas

Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijat Katri Kylmäkorpi, Sallamari Siekkinen ja Paula Haapanen olivat järjestäneet meille mielenkiintoisen paneelikeskustelun aiheesta kirjavinkkaus ja lukemaan innostaminen. Paneelin keskustelijoina toimivat Elina Pitkäkankaan lisäksi äidinkielenopettaja Jaana Ala-Huissi, selkokirjojen kirjoittaja Sanna-Leena Knuutila sekä Seamkin ensimmäisen vuoden kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelija Suvi Lenonen, joka on myös toiminut äidinkielenopettajana.

Kaffipaussin jälkeen vuorossa oli vielä Janina Kosken esiintymiskoulutus, josta saimme mukaamme myös käytännön vinkkejä. Useampaan otteeseen mainittiin muun muassa armollisuus itselle, eli ei haittaa jos mokaa!

Suuret kiitokset kaikille osallistujille, esiintyjille sekä Seinäjoen kaupunginkirjastolle! Muistakaahan kaikki jakaa vinkkausviikkojen aikana omat vinkkaussalaisuutenne 🙂

Marjo, pj