Kirjavinkkariyhdistyksen hallituslaiset tekivät etätyöhön ja työssä jaksamiseen liittyvät kyselyn, joka oli auki 8.-31.3. Vastauksia saimme yhteensä 114 kappaletta ympäri Suomen. Kyselyä markkinoitiin Kirjavinkkariyhdistyksen blogissa, Facebook-sivuilla ja Instagramissa sekä Facebookissa Vinkkareiden vertaistuki sekä Helmet-alueen nuortenkirjstotyöntekijät -ryhmissä.

Tuloksia esiteltiin Kirjavinkkariyhdistyksen kevätseminaarissa Lahdessa 20.4. etätyökysely_ppt

3. Millä paikkakunnalla työskentelet?

TOP 5 vastaukset:

• Oulu (18)
  • Helsinki (9)
  • Vantaa (6)
  • Espoo (6)
  • Jyväskylä (4)

8a. Jos vastasit ei, niin millä ajalla vinkkaukset valmistellaan?

• 56 vastausta
  • 32 vastasi, että voi käyttää työaikaa valmisteluun
  • 29 mainitsi, että kirjoja luetaan (myös) omalla ajalla

” Joko kotona omalla ajalla tai töissä sillä ajalla, mitä sattuu jäämään muilta töiltä.”

”Työajalla, mutta koska työaika ei riitä vinkkausten valmisteluun, teen sen kotona.”

”Aloitin kuukausi sitten uudessa työssä. Nyt alkuun on tullut tehtyä vapaa-ajalla paljon töitä vinkkausten eteen.”

8b. Jos vastasit kyllä, niin kuinka monta päivää vuodessa? Onko tämä mielestäsi riittävä määrä?

• 60 vastausta
  • 15 vastasi, että on riittävästi
  • 30 vastasi, ettei ole riittävästi
  • 15 vastauksesta ei käy ilmi, onko vastaajan mielestä riittävä määrä
  • Vastaukset ovat todella vaihtelevia: suuri osa saa 1-2 etäpäivää koko lukuvuonna, kun taas osa saa 1 etäpäivän kuukaudessa (ei kesäkuukaudet)
  • Vinkkausten määrä vaikuttaa etätyöpäivien määrään
  • Monet eivät ehdi pitää sovittuja etäpäiviä muiden töiden vuoksi

” Periaatteessa saisin etäaikoja, joten vastasin kyllä. Käytännössä en ehdi pitää etäpäiviä ollenkaan.”

10a. Jos vastasit kyllä, niin miten?

TOP 5 kuormittavat tekijät:

• Lukeminen omalla ajalla: rajoittaa myös vapaa-ajan lukemista
  • Aika ei riitä valmisteluihin
  • Henkinen kuormitus ja stressi
  • Kova työ ei näy palkassa
  • Paketin on oltava laaja ja päivityttävä jatkuvasti

”Työaika ei riitä millään riittävään valmisteluun. Vinkkikirjat on pakko lukea omalla ajalla. Vinkkareiden työhön sisältyy myös kaikki muu kirjastotyö. Vinkkareiden työtaakkaa ei helpoteta esimerkiksi vähentämällä asiakaspalveluvuoroja (tiskissä, ei ymmärretä, että vinkkauskin on asiakaspalvelua siinä missä tiskipäivystys) ja yleisiä järjestelytöitä (näitä töitä on yhtä paljon kuin vinkkaamattomilla henkilöillä).”Arvostetaanko kirjavinkkausta työpaikallasi?

11. Arvostetaanko kirjavinkkausta työpaikallasi?

• 112 vastausta
  • 79 vastasi että arvostetaan
  • 12 vastasi ettei arvosteta
  • 21 vastasi, että arvostaminen vaihtelee

” Juhlapuheissa kyllä, käytännön työn mahdollistamisessa ja sisätyöajan järjestämisessä huomattavasti vähemmän.”

” Kyllä. Sain paikan vinkkaustaidoillani.”

” Työkaverit arvostavat kyllä, mutta johtajataso ei.”

12. Mitä muuta haluaisit kertoa meille vinkkaukseen liittyen?

” Vinkkaus on tärkeää ruohonjuurityötä lukemisen edistämisessä.”

”Alan sisällä vinkkaustyön arvostamisen nostamista. Pienissä kirjastoissa esim. kirjojen lukemista ei nähdä verrannollisena työnä esim. hyllytykseen tai aineiston valmiiksi saattamiseen.”

” Palaute on niin mieletöntä, että sen voimalla jaksaa melkein mitä vain. Vanhemmilta tulee esimerkiksi viestiä, että ”poika ei ole ikinä lukenut ja kun kävit koulussa vinkkaamassa, lukee nyt niin innoissaan”.”

” Kun on ainoa lastenkirjastotyöntekijä kaipaisi, joskus että olis joku kollega, jolta kysyä neuvoja ja apua.”

13. Terveiset ja toiveet Kirjavinkkariyhdistykselle:

” Alueellisia koulutuksia enemmän ja ehkä jotain tapaamisia, some mahdollisuutta, jotta voisi verkostoitua, jakaa ja saada vinkkejä.”

” Yläkoululaisille vinkkaaminen ja erilaiset vinkkaustavat.”

” Toivoisin etäkoulutuksia, webinaareja, joissa käytännön vinkkausesimerkkejä ja hyväksi koettuja keinoja koukuttaa lukemaan.”

” Toivoisin koulutusta siitä, miten kirjavinkkausta voisi ”elävöittää” vaikkapa musiikin tai visuaalisuuden avulla lapsiin ja nuoriin uppoavalla tavalla kuitenkin niin, ettei kirja jää taka-alalle […] Tai miten kuulijoita voisi osallistaa/toiminnallistaa kirjavinkkauksen aikana? Tai ylipäänsä: miten lasten ja nuorten omaa kulttuuria ja esim. somen käyttöä voisi hyödyntää kirjavinkkauksessa?”