Helmet-lukuhaaste 2019 on viides laatuaan. Jäseniä Helmet-lukuhaasteen Facebook-ryhmässä on jo yli 11000, ja suorittajia löytyy ympäri Suomea. Ryhmässä keskustelu on vilkasta, ja sieltä löytääkin vinkkejä yhteen jos toiseenkin haasteen kohtaan.

Helmet-lukuhaasteella usein tarkoitetaan isompaa 50 kohdan listaa, mutta sen rinnalla on myös lyhyempi Pieni lukuhaaste. Pieni lukuhaaste järjestetään nyt neljättä kertaa, ja siihen on valittu isommasta haasteesta kohdat, joihin on mahdollista löytää kirjat myös lasten- ja nuortenkirjallisuudesta. Pieneen lukuhaasteeseen voi tarttua niin aikuiset, kuin lapsetkin, jos tuo 50 kohdan lista tuntuu liian haastavalta.

Vinkkaamme kevään aikana luettavaa Pienen lukuhaasteen kohtiin, tässä kohdat 16–20.

16. Kirjan kannessa on kaupunkimaisema

Leonardo Sciascia: Huuhkalinnut

Leonardo Sciascia oli (1921-1989) oli italialainen kirjailija ja poliitikko. Hän oli sitoutumattomana Palermon kaupunginvaltuuston edustajana vuodesta 1975. Hän toimi ennen kirjailijan uraa opettajana. Hän kirjoitti pääosin Sisilian mafiasta. Huuhkalinnut (Il giorno della civetta) julkaistiin vuonna 1961 ja aiheutti aikanaan suurta keskustelua. Damiano Damiani ohjasi vuonna 1968 kirjaan perustuvan elokuvan, jonka pääosanäyttelijöinä ovat Franco Nero ja Claudia Cardinale.

Teoksen alussa pienessä kaupungissa lauantaiaamuna bussin lähtiessä kaupungin keskustasta kuuluu laukauksia. Bussia kohti suuntaavaa henkilöä on ammuttu kaksi kertaa selkään katkaistulla haulikolla. Italian karabinieerien kapteeni Bellodi saa tapauksen tutkittavaksi. Pian selviää, että tapaus linkittyy Sisiliasta aina Roomaan ja kaupunginhallintoon sekä aina jopa ministeritasolle. Huuhkalinnut pyrkii kertomaan Sisilian mafiasta juuri sellaisilla sanankäänteillä kuin siitä on puhuttava. Se kertoo Sisilian mafiasta ilman mystifiointia.

17. Olet nähnyt kirjasta tehdyn elokuvan

Jenny Han: Pojille, joita joskus rakastin

Lara Jean ei ole koskaan seurustellut kenenkään kanssa. Hän on ollut ihastunut elämänsä aikana viiteen poikaan, joille hän on kirjoittanut kirjeen siinä vaiheessa, kun ihastus on loppunut ja hän on halunnut mennä elämässään eteenpäin. Yksi näistä ihastuksista on Lara Jeanin isosiskon poikaystävä. Kirjeet Lara Jean on piilottanut hatturasiaan, eikä niitä ollut tarkoitus lähettää noille viidelle pojalle. Näin kuitenkin tapahtuu, ja Laralla on kovasti selittelemistä.

Kirja on kiltti rakkaustarina, jolle on myös jatko-osia (ei suomennettu).

18. Kirjassa ollaan yksin

Päivi Franzen, Sari Airola: Muuttolintulapsi

Anna on muuttanut uuteen kaupunkiin. Hän on niin kovin yksinäinen ja kaipaa vanhoja kavereitaan. Uuden pihan lapset eivät ota häntä mukaan leikkeihin ja hymykin katoaa nopeasti Annan huulilta. Yhtenä päivänä näkee taivaalla lentävät muuttolinnut ja päättää ottaa niistä mallia. Hän lentäisi kauas pois! Pian hän ryhtyykin jo rakentamaan ikiomia siipiään.

Siipien avulla Anna löytää taas ilon, sekä uusia leikkikavereita pilvissä kelluvalta saarelta. Anna kuitenkin huomaa, että mitä useammin hän kotoa lähtee lentämään, sitä vaikeampi on takaisin tulla ja hänen pitää tehdä päätös siitä, missä on oikea koti.

Tämä ihana kuvakirja kertoo herkästi ja kauniisti yksinäisyydestä, mielikuvituksen voimasta ja sopeutumisesta uuteen elinympäristöön.

Kansikuva

19. Ihmisen ja eläimen suhteesta kertova kirja

Sari Peltoniemi: Kerppu ja tyttö

Kuvahaun tulos haulle Kerppu ja tyttö

Kerppu on pieni musta koiranpentu, joka kauheasti haluaisi oman pienen tytön. Äiti ja Isä eivät kuitenkaan ole asiasta niin innostuneita, eihän Kerppu ymmärrä minkälaisen vastuun pienen ihmislapsen omistaminen tuo tullessaan. Kerppu kuitenkin väittää osaavansa hoitaa tyttöä, ja lupaa huolehtia tytöstä aivan itse, isän ja äidin ei tarvitse ollenkaan huolehtia!

Lopulta Kerppu saakin lahjaksi oman pienen Helinä-tytön! Helinä ei kuitenkaan osoittaudu niin helpoksi hoidettavaksi, kuin Kerppu olisi toivonut. Se itkee ikäväänsä öisin, ei syö samaa ruokaa, kuin koirat ja sillä on oma tahto! Yhteiselo voi välillä olla hieman mutkikasta, mutta kyllä koira ja tyttö kuitenkin loppujen lopuksi kuuluvat yhteen.

Kirjassa käännettään perinteinen koiran ja ihmisen välinen suhde nurinkurisesti ja se tuokin uuden näkökulman koirankasvatukseen. Kirjan lopussa on hauska ihmisen kasvatusopas, joka on hauskaa ja huvittavaa luettavaa!

20. Kirja sijoittuu toiselle aikakaudelle

Felix Dahn: Taistelu Roomasta

Taistelu Roomasta kuvaa goottien valtakunnan vaiheita 500-luvulla. Tarjolla on vetävää historiallista kerrontaa, taisteluita, rakkautta ja juonitteluja, varsinainen oman aikansa Game of Thrones. Lukija ei voi olla koskaan varma, kuka nousee kuninkaaksi ja saavuttaa mainetta ja kunniaa ja kenelle käy kehnosti. Kirjassa ei seurata pelkästään gootteja vaan myös heidän vihollisiaan, joten tapahtumista piirtyy monipuolinen kuva.

Tämä oli yksi nuoruuteni suosikkikirjoista, jonka luin ties kuinka monta kertaa. Taistelu Roomasta oli varmasti osasyynä siihen, että kiinnostuin historiasta. Jousi-sarjassa ilmestynyt kirja oli tosin vain 515-sivuinen lyhennelmä, kun alkuperäisessä pitkässä suomennoksessa on yli 1 600 sivua. Vaikka olen pitkänkin version itselleni hankkinut, en ole vielä rohjennut kokeilla, olisiko se yhtä vetävä kuin tiiviimpi laitos, josta minulla on niin kultaiset muistot.